الاثنين، 17 مارس 2008

المحليات وهوجه الانتخابات

طبعا بما ان العبد الفقير الى الله
عبده باشا الراااااااايق فرى فرى موظف مهم فى الحى فالايام دى مشغول لشوشتى ( ومع انى معرفشى ايه هى الشوشه .... ممكن تكون الشعر .. يبقى مشغول لشعرى ..طيب لو واحد اقرع هيبقى مشغول لايه ) .. ماعلينا...واكيد زى مانتوا عارفين ان الحى كله ميعرفشى يتحرك الا بتوجيهاتى المنيره البراقه ...وعلشان كده المسئوليه جامده على العبد لله ... لا واللى زود الطينه بله .. ان كل احياء الجمهوريه وكل المراكز لازم وحتما الراااااايق يتابع خط سيرهم والا كله محلك سر الحكايه بقت امبوسيبول
مش عارف ليه مش عايزين يعتمدوا على نفسهم ؟ وكذا مره اقولهم هلب يور سلف ... هو انا يعنى لو هاجرت الى زحل او المريخ او كولامبور هيعملوا ايه من غيرى ؟
اكيد هيلوصوا وهيغرقوا فى شبر ميه ... كل شويه تليفون .. عم الرااايق الحقنا احنا حى كذا او مركز كذا واقعين فى مشكله عويصه ومش عارفين نحلها ابدا ... ايه يابنى مشكلتكم ؟؟ ... كذا كذا كذا ....وانا فى ثوانى اقولهم الحل وكل مره بيطلع الحل واحد وهو العجل فى بطن امه
طيب ليه مش يفكروا ويعتمدوا على نفسهم ..حتى لو رست الامور انهم يولدوا الام دى ويطلعوا العجل علشان ميضيوقناش
كل خمس دقايق الوووووووووووووووو
وانا ارد العجل فى بطن امه .. العجل فى بطن امه .. العجل فى بطن امه
نفسى يتخرج جيل جديد يمسك الرايه بدالى
معقوله يبقى فى موظف واحد ماسك شغل الحى كله وشغل كل احياء ومراكز الجمهوريه
تعب
بس اللى غايظنى وفاقع مرارتى
ان رئيس الحى عندنا مش عايز يدينى مكتب لغايه دلوقتى
ولا دفاتر ولاشغل ولا اى حاجه
وكل ما اقوله عايز مكتب زى كل الموظفين وعايز اشتغل
يرد على ويقول لى مش عايزين فضايح وشبهه فى الحى يا راااايق انت كل ما تمسك دفاتر بتعملها طيارات ومراكب وصواريخ ورق
اقوله يا سعاده الريس العيب مش عندى العيب عندكوا انتوا الدفاتر مكتوبه باى ارابيك وانا تعليمى انجلش وفرانش وايتالى
وبعدين الطيارات والصواريخ العيال عيالى بيحبوا يلعبوا بيها .. وبعدين بلاش دفاتر .. عايز مكتب بدل القعده على السلم
يرد ويقولى نو نو نو مكتب ايه .. احنا ناقصين تجيب الطاوله وتلعب على المكتب وتسيب الكرسى وتطلع فوق المكتب وتكوع
ارد عليه واقوله يا ريس انا بلعب مع الموظفين زميلى على مشاريب وده فى مصلحه القهوه قصدى البوفيه وده دخل مادى للبلد ويمكن لو عممنا الفكره على مستوى الاحياء والمراكز نقدر نسدد ديون مصر ونسلف السعوديه كمان
عارفين يا ماى فرندس
انا نفسى اعرف احنا شغلنا ايه فى الحى ؟؟؟
كل ما اسأل زميلى محدش يرد عليا
اقولهم يا جماعه هو احنا جمعيه تعاونيه ولا محطه بنزين ولا سوق سمك ولا شهر عقارى ولا وحده طهاره اطفال ولا سكه حديد
محدش يجاوبنى
ويسبونى ويمشوا
واحد بس مره قالى شوف يا راااايق احنا هنا بنشتغل فى الحى يعنى بنخلص اوراق المواطنين وبنطلع التراخيص وبنحل المشاكل والمجلس المحلى بتاعنا مهمته رفع المقترحات الى المحافظ للبت بشأنها وتقديمها للمجلس التنفيذى ليقوم بتنفيذ تلك الاقتراحات
وانا طبعا من يومها وانا مش بكلمه خااااالص علشان بيضحك على العبد لله الفقير الراااايق وبيتكلم عن حاجات غريبه علشان عارفنى مش هاقدر اعرف
لكن على مين
على الرااااااايق
نو نو نو
والف نو
انا عرفت
احنا بنشتغل دلاله
اه فعلا دلاله ولو حد عايز خدمه
او كام توب قماش او اى حاجه العبد الفقير الى الله الرايق فى الخدمه
وكل واحد كده من سكات يحضر 2000 جند علشان هاعمل مشروع قومى لدراسه تأثير اكل اللحمه على الاظافر ومحتاج مبلغ كبير علشان اشترى زريبه بهايم وادبح براحتى وااكل اللحمه وادرس ضوافرى ... يمكن اخد جايزه نوبل فى الضوافر
ملحوظه
الفلوس السلف هتنقص لما اجى اردها يعنى ال 2000 هاردهم 200 بس علشان خصم الضرائب بتاعه المتفوتر
وعلينا وعليكم بخير بعد الكادر

هناك 31 تعليقًا:

Desert cat يقول...

طبعا انا مش بشجع خالص موضوع الدراسات والابحاث ده خوصوصا حاجه متعلقة باكل اللحمة
اصلى اعتقد كدا والله اعلم انها لسه مش طلعت الاوان بتاعها لسه عليه بدرى
وبالتالى انا مش هسلفك الفلوس
انما لما تقبض الكادر ابقى سلفنى انت 150 دولار اجيب بيهم ايس كريم ينوبك ثواب

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم ا ايه الروقان دة يالذيذ يارايق

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

خلااااص عرفنا انك مهم

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

انت ايه حكايتك عمال تشمشم علي الفلوس في المدونات
مش قلنا قبل كدة السلف تلف والرد خسارة ... اسمعنا بقي لوجه الله مرة في حياتك والا هاتفضل مدينا الطرشة كدة علي طول

بطوط حبوب يقول...

عبده 2000 هترجعهم 200 وبعد الكادر
انت ماسك علينا صور عشان نسلفك؟؟؟؟؟؟
ههههههههههههههه

مدحت محمد يقول...

انت حزب وطنى ولا ايه
هههههههههههههه
ايه الخنسرة دى
لا كدة مينفعش يارايق

عروسة ننوسة يقول...

بجد انا بحب اتابع كتاباتك جدا والله بدون مجاملة اسلوبك هايل ومتميز فى سرد المشكلات بطريقة دمها خفيف...تحياتى

د/اجدع بنوته يقول...

جامده للبت دىىىىىى

بتقول كلام كبير انت يارايق

مش مراعى ان ف ناس صغنونه زى حلاتى

مستوى تفكيرهم لسه متطورش

انا عمى برده شغال ف المجلس المحلى

هههههههههههههههههه

بكالريوس تجاره

بيرد ع التلفونات

انا بقول قفلوهاااا احسن والله

يايقلبوها اسر منتجه حتى

بس ياعم مظبطينك بيجبلكم ياميش رمضان

وبتاتين ولحمه ف العيد

هييييييييييييييصه والتهليب شغاله ع ودنه

بخصوص ان المجالس المحليه كلها بتحتاجك

اوعى تتخلى عنهم ياعبده ياابنى

احم احم

اوعى تتخلى عنهم يا أبيه عبددددده

ده دورك ف الحياه

نبراس للاخرين

وللبت ف البتاع

فرنسا هانم يقول...

على السلم
ههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههه
اظهر وبان وعليك الامان يا رايق
بيقعدوك على السلم ؟؟؟
ههههههههههههههه
انا فرحانه فيك
انا فرحانه قوى قوى قوى
هههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههههه
وسلم لى على الصواريخ والطيارات الورق
ههههههههههههه
ههههههههههههههه
وتعالى يا وزه شوفى الرايق وهو متبهدل فى الحى
هههههههههههه
هههههههههههه
اما عن ال 2000 جنيه السلف
لما تشوف حلمه ودنك

آفاق الحرية يقول...

عبده بيه
صباح الفل
معلش ياعبده بيه هما بس مش عارفين قيمة سعادتك
وكمان هتردهم 200
وانا اللي كنت مغفل وهسلفك
كويس اني اتراجعت في اخر لحظة
فانصحك تقدم استقالتك وتعد في بيتكم احسن

انين الحزن يقول...

انا جيت

وسع كدا بقه بدل ما انت زاحم السلم كدا
احنا في الشغل عندي صاحبتي موءه بتعملي مسدس وانا العب بيه بقه هاجرب انا اعمل صاروخ

بس انا مكنتش اعرف انك مهم اوي اوي للدرجادي

هو الكادر قرب ولا ايه نظامك
انا عايزة 130 جنيه و10 جنيه اشحن
ممكن بس طبعا الكلام دا بعد الكادر
واول ماالحلم بتاع ال7 مليون يتحقق هابعتهلمك في طياره من بتاعه الدفاتر

ياشماتت ابله طازة فيك يارايق
سلالالالالالالالالالالالالاموز وحته
وزة

غير معرف يقول...

الأخ العزيز عبده الرايق
تحية طيبه وبعد
اعجابنا بمدونتك الظريفه دفعنا للأشارة اليها فى برنامجنا الأذاعى وهو اول برنامج عن النت فى العالم العربى ويذاع يوميا عدا الجمعه على موجات البرنامج العام( المحطه الرئيسيه)لأذاعة القاهرهالساعه التاسعه وعشر دقائق صباحاوموعد اذاعة الحلقه الخاصه بك هى الأحد22 مارس 2008 وكافة التفاصيل فى موقعنا
http://dear.to/cairo
وموقع آخر بالأنجليزى اللغه التى تهواها كما يتضح من مدونتك
http://wakeup.to/computer
وانشاء الله يكون لنا لقاء على الهواء والدعوه موجه ايضا لزوار المدونه والمعلقين وبريدنا هو
netonradio@yahoo.com

همس الاحباب يقول...

اخرتها سلم يا ررايق
وطيارات ورق وطاولة على المشاريب
وكادر وكادر قرفتنا ياشيخ بالكادر
وانا الى بقول صاحبى الرررررايق ايعمل كادر وايخلينا اخر منجهة وايعزمنا فى الاستاد وعمال اسيح فى المنطقة
ياشماتة فرنس وزة فيك يا رايق
وسلملى على كادر وانا اللى كنت اعينك وزير فى وزارتى
تحياتى خالد

ويكا يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا دي اول مرة تشوف فيها الأسم ده
وده اول تعليق ليا عندك صباحو قر
بس انا في سؤال واقف في زوري
يعني الدفتر بعملها مراكب وصواريخ
امال جميع انحاء الجمهورية بيتصلوا بيك ليه عشان تقولهم على طريقة عمل المراكب
وبعدين انت الأصفار بتقع منك يعني اديك 2000 تردهملي 200
ده بدل مأديك 2000 تردهملي 20000
هههههههه
تحياتي

عبده الرايق يقول...

Desert cat
بس كده
ولد يا محاسب
اعمل حساب القطه فى 150 دولار لزوم الايس كريم
ولا اقولك
500 دولار
يلا انشاله محد حوش
خلاص ولا يهمك يا قطه بعد الكادر علينا وعيكى بخير
هنايسكريم كلنا

عبده الرايق يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
يادى الفضايح
يادى الجرس
الست رئيسه حزب الاحلام شافتنى وانا صاحى
فضييييييييييييييحه

عبده الرايق يقول...

المفقوعة مرارتها
نو
نو
نو
السلف ممسوح نهائيا من حياتى
انا لا احب السلف مطلقا
اما اذا كان المستلف هو العبد لله
فيبقى ظروف

عبده الرايق يقول...

بطوط حبوب
لا طبعا مش ماسك عليكم صور ولا حاجه
انا برضه اشكر انى هحافظ على فلوسكم احسن الحراميه الوحشين يسرقوها
ولا الراجل ابو رجل مسلوخه ياخدها
علشان كده هيقلوا
و2000 لما يبقوا 200 مش قضيه يعنى

عبده الرايق يقول...

بطوط حبوب
لا طبعا مش ماسك عليكم صور ولا حاجه
انا برضه اشكر انى هحافظ على فلوسكم احسن الحراميه الوحشين يسرقوها
ولا الراجل ابو رجل مسلوخه ياخدها
علشان كده هيقلوا
و2000 لما يبقوا 200 مش قضيه يعنى

عبده الرايق يقول...

مدحت محمد
نو
انا حزب وداد جلبى يابوى

عبده الرايق يقول...

gannah
خلى بالك مس جنه
انا هافرق جوايز لاحسن قارىء وقارئه
وده بعد الكادر طبعا
والجايزه مغريه

عبده الرايق يقول...

د/اجدع بنوته
من واجبى ان اقدم كل قطره من دمى فداء لوطنى
تصفييييييييييييييق حاد
نو
مش انا اللى كنت بتكلم ده الراديو
اقفله واتكلم انا
شوفى يا دكتوره
التهليب موجود
وعلى ودنه
ولكن العبد لله
اقسم على الا ياخذ رشوه ابدا
اما عن اهميه الرايق
يكفى ان تحلمى باى مجلس مدينه او حى
وسترين صوره الرايق امامك
وملحوظه
انا مكنتش عايز اقولها لكن انتوا هتخلونى اقول بقى
بيفكروا يحطوا صوره الرايق على علم مصر

عبده الرايق يقول...

فرنسا هانم
عارفك يا فرنسا
وعارف حركاتك
كل البشر عماله تديهم باليمين والشمال
والغلبان الرايق بالشلوت
فرنسا
انا بحذرك
اما ال 1000 دولار
واما هفجر مسس رايق

عبده الرايق يقول...

آفاق الحرية
اقدم استقالتى واقعد فى البيت ؟؟؟؟؟
ده برضه كلام
انت عايز تهدم اقتصاد البلد ولا ايه؟؟
وعموما
700 دوله بيتحايلوا على العبد لله انا اهاجر عندهم واعمل لجوء سياسى وانا رافض
ومنهم على سبيل المثال
كفر على الباشا - وعزبه فلفل - وزقاق العربجى - وعطفه الكلب - وعطفه خيشه
لكن انا رافض
واقول
مصر اولى بعبقريتى

عبده الرايق يقول...

انين الحزن
ايه انتى كل ماتيجى ترشى ميه عليا وانا قاعد على السلم
ايه
نروح فين
ياخرااااااااااااابى
على العموم
انا عملت كام طياره فانتوم هتحارب كل طياراتك انتى وفرنسا وتنتصر عليكوا
وعموا
غالى والطلب رخيص
وعندك 130 جند و10 شحن لوزه على ميه بيضاء وصلحه

عبده الرايق يقول...

غير معرف
ياخوفى يابدران يكون مقلب من وزه او همس الاحباب او فرنسا او افاق الحريه او القطه
عموما
ان يوم الاحد لناظره واخد اجازه
وفى ناظر تانى جاى مكانه

عبده الرايق يقول...

همس الاحباب
وزه مين وفرنسا مين ؟
عيننى انت وزير
وانا اسجنهم تانى صباح باكر باذن الله
وخليها وزاره الماليه
وانا هاشوفك برده
وحسابى فى بنوك سويسرا
0000000000

عبده الرايق يقول...

ويكا
الاصفار مش بتقع
هو فعلا انا هستلف بالاكراه منكم
كل واحد الفين جنيه
وهاردهم له مائتين جنيه
ليه بقى؟؟؟
اقراء ردى على بطوط وانت تعرف
مرحبا بك وكويس انك جيت قبل ما اكتب الاسماء بتاعه الحفله

Doba يقول...

الصورة اللى انت مختارها تحفة
واحلى سلام على طول السلام لمسس رايق اللى مستحملة السلم والتقشفات والسلفيات

كان نفسى احضر الحفلة العامة اللى كانت هتقام فى اللاستاد بس يلا النصيب بقى

حاول بقدر الامكان تحقق موضوع المكتب ونبتدى نلعب عالمشاريب

واحنا هنشغل بنوك سويسرا فحت

تحياتى لدمك الخفيف
وللانجليزى المدمر اللى بتستخدمه

هبة

صوت من مصر يقول...

يا بختك شغال فى الحى والعههههههههه
هههههههههههههه

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
انت فين ياعبدة