السبت، 12 أبريل 2008

اكتشاف الرايق


يا عبده حرام عليك وعلى والديك انا خلاص زهقت بقالك ساعه عماله تكلمنى على المذكرات انا مش فاهم انت عايز ايه بالظبط

اوه ..نو ....ماى فرند ..صابر ...انا اختارتك انت بالذات من بين كل سكان الكره الارضيه علشان تتشرف بكتابه مذكرات عبده الرايق

يا عبده طيب اكتب ايه انا مش عارف ؟؟؟.....قولى انت عايز ايه وانا تحت امرك

عايز اكتب مذكراتى

تاااااااااااانى .......حرام ..حرام ....شوف يا عبده انا هاقوم اعمل لنا كوبيتين شاى مظبوطين علشان نروق الانانى وانت اكتب اللى عايزه براحتك وانا هارجع افصصه

هو انا كل ماجى لك بيتك اغرمك كده على طول

ولا يهمك يا عبده

طيب خلاص شوف لنا حاجه ناكلها جنب الشاى
********

اتفضل يا عبده

ايه ده ...نو ...عيش مش مغلف نو نو نو ...انا لا يمكن اغير ابدا ..انا باكل عيش مغلف ...وكمان شاى من غير فتله ...لا انا مش عايز

خلاص يا عبده براحتك ...اشرب انا ...فين اللى كتبته ؟؟؟؟؟

ادى يا سيدى النقاط الاساسيه فى مذكرات ماى لايف

ايه ده يا رايق ؟؟؟انطباعى عن يوم سبوعى ؟؟

ودى فيها ايه ماى فرند ؟؟؟؟؟؟؟؟

المذكرات مفروض حاجه شخصيه انت بتتكلم فيها مع الناس وبتحكى عن قصه حياتك وقصه كفاحك ...لكن تقولى انطباعى يوم سبوعى ؟ هو فى حد بيفتكر يوم سبوعه يا رايق ؟؟

عندك حق ..بلاش دى ...شوف بقى انا شفت زمان فيلم لاف استورى ..وعجبنى فرى فرى ماتش ..وعايز احكيه للناس

تحكى ايه يا رايق حراااااااااااااااااااااااام عليك ...انت مفروض تحكى قصتك انت ..متتعبنيش معاك الله يسترك

خلاص فهمت فهمت ...اكتب يا سيدى

قول يا عبده

اكتب ...نقطه ومن اول السطر...وحسن خطك

يا عم انت هتذلنى ...هو انا تلميذ عندك...قوم روح يا عبده واكتب فى بيتكم

خلاااااااااااااااااص ايام فرى سورى ...انا بجد اسف

يا رب صبرنى........قول يا عبده عايز تكتب ايه

شوف يا سيدى انا عايزك تكتب عن اكتشافى لمنابع نهر النيل العظيم ...وزى ما عمنا هيرودوت قال مصر هبه النيل ..وانا بلا فخر اكتشفت منابع اعظم نهر واطول نهر فى العالم

كويس كده يا عبده .....هو ده الكلام .......ايوه كده ...قولى بقى ازاى اكتشفت منابع نهر النيل ؟؟

بس توعدنى ان ده يفضل سر بينا لغايه لما انشر المذكرات ؟؟؟؟؟؟

اوعدك يا رايق

قبل ما اقولك صح كنت عايز اسألك ...هو انا ممكن اترجم المذكرات دى لكام لغه ؟؟

لو فيها اكتشافات والكلام ده يبقى ممكن تترجم لكذا لغه ...ها يارايق شوقتنى ..ايه حكايه الاكتشاف

شوف يا سيدى ..اكتب ..اثناء مرورى فى طريق الصعيد وانا رايح عند قرايبى فى اسيوط اكتشفت ان نهر النيل جاى من قبلى

رووووووووووووووووووح بيتكم يا رايق
قوم رووح دلوقتى حالا
لم كل كراكيبك وورقك ومع الف سلامه
امشى دلوقتى يا رايق

ماهو انا لازم اكتب المذكرات علشان محتاج فلوس ...عليا ايجار وديون ..ده صاحب البيت ليه لوحده 400 جنيه

ادى 500 جنيه ومع السلامه مش عايز اشوف وشك تانى ..

ماشى يا عم متتعصبشى كده هات ال 500 جند
بقولك ايه يا صابر الورقه ام 100 دى تعبانه ممعكشى واحده غيرها ؟؟

هناك 63 تعليقًا:

Asmaa mahaba يقول...

الاول ولاول مره ولى عوده اخرى
زغرطوا يا عيااااااااااااال
فينك يا خالتى فرنسا تشوفى مش 107
تحياتى للجميع سومه-87

واحــ الفكر و القلم ــة يقول...

ههههههههههههههههه
مدونه لذيذه ودمها خفيف
سعيدة باكتشافها بجد
وسعيدة كمان انى اول رد
ومنتظرة جديدك ان شاء الله
أدام الله ابداعك وروقانك

دمت بخير
::سالى::

واحــ الفكر و القلم ــة يقول...

ايه ده
يلا معلش طلعت الأول مكرر
حتى شوف فرق التوقيت
هههههههههههه

كل التحية
::سالى::

Asmaa mahaba يقول...

هههههههههههه
انت نسيت 500 سلفه اللى اخدتهم عشان مراتك دا غير 20 من مواطن
حسابك تقل
تحياتى ليك سومه-87

غير معرف يقول...

استاذنك أخى الجميل مستر رايق بليز ليه حضرتك بتستلف توماتش كده نو جد
و ألذ ما فى البوست فيلم لوف ستورى أنا أيضا أحب مشاهدتة إلى الأن !!!! .
أبو خالد

بطوط حبوب يقول...

ال 500 دول مش سلف
دول بيشترى بيهم دماغه
اوعى يجى يطالبك بيهم
هههههههههههههههه

Desert cat يقول...

وانت رايح فين وجاى منين واكتشفت اييييه
ااااااااااااه يا نافوخى
انا ها اقعد اغنى لك الراجل ده هيجننى
والله انا قعدت اضحك لما فرجت الناس عليا وشوية كانوا هيتصلوا باللى بالى بالك
لكن ربا ستر

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

اهوانت كدة ماشي تمام ... وهاتلم تمن الكتاب بسرعة
الي الأمام ياريق ... إديني جنيه أروح بيه ؟

فاتيما يقول...

منابع النيل يا راجل حتة واحدة ؟!!!
بس انت برضو ألمعى و عندك دقة ملاحظة
الحكاية دى فاتت على ناس كتير قبل كدا
انما على عبده الرايق متفوتش ...
و إيه موضوع الميات و الخمسيات اللى متنطورة عندك دى
ما تسلفونا حبة يا عم

فرنسا هانم يقول...

مبروك يا سومه اول تعليق
وعند مين عند الرااااااايق
ندخل على الرايق
هو منابع النيل مش فى الحنفيه ؟؟؟؟؟

(احمد سكر ) يقول...

ههههههههههه
ماشاء الله

دمك خفيف جدا والله

اول مره ادخل عندك

ومن اولها كدا سلفيات

تحياتى استاذ عبده احمد سكر

نوري يقول...

حراااااااااااااام عليك يارايق
خلق ربنا
تلاقيق انت خدت ال100 جند دي
ورحت دفعتها لصاحب الشقه
وظبطت نفسك انت بال400 جند الباقيين
من اول سوبر مركت وجبت بقي العيش المغلف والشاي ابو فاتله
يييييييييييييييييه

بس كده برضه متعملش حسابي في كبايه من ابو فاتله

وعايزه اجي المره الجايه الاقي بوست تحكلنا عن العزاء بتاع صاحبك الي جبتله النقطه ومات ده

ويلا بقي(بست وشز فور يو)0

غير معرف يقول...

خالو عبده يا رايق
سؤال والنبى
انت اتولدت فى شهر كام ؟؟؟
ههههههههههههههه
تحفه
تحفه
تحفه
سلامى بقى
بطه

صوت من مصر يقول...

الرايق دايما رايق يعنى افكاركم دى فولازيه جدا

آفاق الحرية يقول...

مساء الفل ياعبده بيه
والله ياعبده بيه انا كل يوم والتاني بتعلم من سياديك طرق جديدة للنصب علي الناس
والله اقتراح مني ياريت تعمل في مذكراتك مرجع كده في الاخر او باب لوحده تستخلص فيه خبرة السنين والاعوام والاعمار ازاي تنصب علي الناس وتاخد اللي انت عاوزه
لا كمان واكتر
بجد تقديري وانحنائي لسيادتك

غير معرف يقول...

يخرب بيت روقانك يا جدع
و دا اكتشفتوا لوحدك، و لا أخدت معاك دليل علشان تعرف تمشي ف قبلي

سعيد جدًا إني عترت عليك ..

Doba يقول...

رايق صحيح يعنى
بقى انا اللى كنت خلاص هبيع قراطين الارض وهاجى علشان انشرلك المذكرات تطلع هتحكى عن لوف ستورى

الموسيقى بتاعت الفيلم ده تحفة
بس سيبك
هات انت بس ال 100 جند اللى مش عاجبينك اغيرهملك

نيهاهاهاهاهع
وابقى قابلنى مستر رايق عن القمة

سلام
هبة

خايف من الحقيقة يقول...

بص يارايق
الناس كلها بتدخل عندك تتبسط وتفرح
تقرا وتضحك
بس بصراحه انا لا

انا بدخل اعد الفلوس اللي انت بتقلبها
ووالله لو منصصتش لابلغ عنك الضرايب
وطبعا انت مش متفوتر يعني هتروح فيها
ههه
هتنصص ولا....

همس الاحباب يقول...

ههههههههههه
انتى بجد تحفة يا رايق
ومذكرات واكتشافات ده انت زهقت الراجل فى عيشته يا شيخ شويه وايطلع من هدومه ومذكرات يوم الاسبوع يا مفترى ،بس بجد الاكتشاف ده رائع بقى النيل بيجى من قبلى تصدق ما كنتش اعرف ههههههه
بس بجد انت دمااااااغ عالية قوى
بحبك مووووت
تحياتى خالد

ابو درويش يقول...

عم عبده انا مبسوط منك

و بحب كلامك

انا فى الصف الرابع الابتدائى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه
كمان بتغير الورقة التعبانة
انا مسكتك وزارة المالية في عسقلانيا العظمى من شوية
عارفة ان ما فيش غيرك اللي هيظبطها
العوض على الله يا ابو صابر
تحياتي

تــــايه ومش تـــايه يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه
حرام عليك اللى بتعملو فى الناس .ارحم يا رايق

الميكروباص يقول...

أول مرة أدخل هنا
وأوعدك انها مش هتكون الأخيره
أصلي غاوي أوجع دماغ الناس
معلش استحملني
مدونتك جميله
ربنا يوفقك

Empress appy يقول...

انت هتغير التاريخ بكلامك بلاش احسن فيه عبال لسه بتتعلم يا مفلساتي انت تعالى اكتبها لك واديني اتنين جنيه ههههههههههههههه

نسر الشرق يقول...

يا عم عبده انا احب كلامك لانه ذى السكر
من نسر الشرق

غير معرف يقول...

يا عم حرام
عليك انا تعبت من كتر الضحك
بالراحة علينا شوية
أبوووز ايدك

غير معرف يقول...

ههههههههههه
المدونه فري فري مش اللي بيغسل الصحون نايس
اي حاجه بقي من 500 جنيه
عشان ميتنظروش وربنا يبارك فيهم

Lobna Ahmed Nour يقول...

ما شاء الله كل التاريخ المشرف ده من الاكتشافات وماتعرفش مين هما الهكسوس ؟
واضح ان علاقتك بالاخ احمس كانت سطحية اوي

تــــايه ومش تـــايه يقول...

ليك تاج عندى يا رايق .
احضر حالا

رصيف نمره خمســــــه يقول...

هههههههههههههههههه
عبده هسالك سؤال وترد بصراحة
انت انسان طبيعى زينا يعنى من لحم ودم ؟
جاوب لو سمحت

انت موتنى من الضحك ووقعت من على الكرسى اتكسرت رجلى حرام عليك

استنى بقة ده انا هقرفك فى عيشتك وهاجى عندك كل دقيقة

انت بتجيب الافكار الجهنمية دى منييين


سلام

غير معرف يقول...

الأخ العزيز عبده بك الرايق
قررنا ان نشهرك حتى تكون لمذكراتك قيمه وتدر عليك اموالا لا حصر لها وحتى تبطل سقراطه مناكفتك فانت ضيفنا فى حلقة السبت 19-4-2008 ويمكنك تسجيلها من موقعنا لو نزلت برنامج مجانى بالبحث فى جوجل والبرنامج اسمه
Audacity
وهكذا يمكنك اضافة الحلقه للمدونه لمن يريد ان يعرف اهمية صديقنا العزيز عبده
اجمل الوقات واحلى البوستات البرنامج كالمعتاد التاسعه وعشر دقائق صباحا وللتسجيل يمكنك سماعه وتسجيله من موقعنا
http://dear.to/cairo
وستجد الرابط تحت الساعه فى القسم الأيمن من الموقع فاضغط عليها بالماوس وانتظر نصف دقيقه ثم اضغط بمجرد سماعك اول البرنامج على كلمة ريكورد فى اودستى

عبده الرايق يقول...

somaa mahaba
الف مبروك ياسومه
شوفى لنا حاجه بقى

عبده الرايق يقول...

Om Dodo 7abiby
والله زياره كريمه ونورتى مدونتى المتواضعه

عبده الرايق يقول...

Om Dodo 7abiby
ولا يهمك
فوتى انتى اى جند كده
انشاله 100 جند بس وتكونى الاولى

عبده الرايق يقول...

somaa mahaba
ياااااااااااسومه
اللى فات ماااااااااااااات
واحنا ولاد انهارده

عبده الرايق يقول...

أبو خالد
اخى العزيز ابو خالد
انا بستلف لان الكادر جاى
وهينغنغنى
وانت عارف الظروف
وعموما انا خلاص بطلت سلف خالص
بس الاقى مع حضرتك 200 جند لغايه الكادر مايتولد

عبده الرايق يقول...

بطوط حبوب
طبعا هو حد يقدر يفتح بقه
وعموما خليهم يطلبوا
ليهم وهايخدوا

عبده الرايق يقول...

Desert cat
نو نو نو
اللى بالى بالك الصفراء
نو
خلاص انا متكفل بكل مصارف العلاج
عسل يا قطه

عبده الرايق يقول...

مفقوعة مرارتي من حماتــــــــــــي
بس كده جنيه واحد
يا بخت من سلف الناس علشان تروح
ولا اقولك
انا هاوصلك كعابى

عبده الرايق يقول...

فاتيما
الست فاتيما ذات نفسها جاييه تستلف
يا مرحب يا مرحب
استنى بس لما الم الفلوس المتنطوره على الارض دى

عبده الرايق يقول...

فرنسا هانم
هههههههههههههههه
ظريفه يا فرنسا
ضحكتينى
زغزغينى يا فانله

عبده الرايق يقول...

سكــر
نو نو نو
انا مش بستلف من اى مخلوق
دى اوشاعه
وانا بكره السلف خالص
بس مزنوق فى 200 جند
الاقيهم معاك

عبده الرايق يقول...

نوري
الشاى ابو فاتله
موجود فى القهوه اللى بقعد عليها
بس مش الفتله جوه الشاى
نو
الفتله بيربطها فى ايدى وفى الكرسى علشان مهربشى بعد ما اشرب الشاى
لكن على مييييييييييين

عبده الرايق يقول...

بطه
طالما حلفتينى بالنبى
اقولك فى شهر ابريل

عبده الرايق يقول...

صوت من مصر
والله اشكرك جدا على الثقه دى

عبده الرايق يقول...

آفاق الحرية
يا راجل انا طول عمرى بيتنصب عليا
انا معرفشى النصب ده اطلاقا
الا من اخوات ان
لما ينصبوا المبتداء

عبده الرايق يقول...

الدائخ
طبعا لوحدى
هو الرايق شويه
انا اتشرفت بيك جدا

عبده الرايق يقول...

Doba
هو انا مشيت الا لما غيرت الميت جند
هو هيسطعبتنى ولا ايه ؟؟

عبده الرايق يقول...

خايف من الحقيقة
انا موافق انصص
بس فى كل الامور الماليه
يعنى على المكسب والخساره
وعلى الديون كمان

عبده الرايق يقول...

همس الاحباب
تحياتى يا اجد خالووووووود
مش عارف انت قربت جدا منى ازاى
انا ارتحت لك ولصداقتك

عبده الرايق يقول...

اسد الغابة
مرحب يا اسد الغابه

عبده الرايق يقول...

nonoymm
طبعا وزاره الماليه
شكرا جدا لكى
اول حاجه هاعملها
الكاااااااااااااااااااااااادر

عبده الرايق يقول...

تــــايه ومش تـــايه
ليه بس ده انا بحبهم جدا

عبده الرايق يقول...

لورنس العرب
توجع دماغى ازاى ده انت تشرفنى

عبده الرايق يقول...

appy
هههههههههه
هو انا هاكتب مذكراتى وهادفع كمان

عبده الرايق يقول...

نسر الشرق
تحيه لك يا نسر الشرق

عبده الرايق يقول...

عبدٌ من عباد الله
ده انا فرحان انى قدرت اضحكك
والله فرحان

عبده الرايق يقول...

mady
امين يارب يبارك فى كل الخلق

عبده الرايق يقول...

Unique
طبعا اعرف الهكسوس
بس ناااااااااااااااااااااسى

عبده الرايق يقول...

تــــايه ومش تـــايه
حاضر
وجاهز للاستلام

عبده الرايق يقول...

رصيف نمرة خمسة
اهم حاجه طمنى على الكرسى
لحن الخشب ولع
وسعره فى السماء
لالالالالالالالالالا
انت اهم من اى حاجه
الف سلامه لك

عبده الرايق يقول...

الاستاذ الكبير
صلاح حجازى
اشكرك جدا جدا على الثقه الكبيره التى توليها لى
وربنا يبارك فيك وفى برنامجك الجميل
تحياتى لك

د/اجدع بنوته يقول...

ياخراشى عليك ياااخى

انت مش هتبطل سلف بقىىىى

انت شويه وتروح تستلف م البنك المركزىىىى

الشعب ف عرضككككككككك