الأربعاء، 16 أبريل 2008

فرح فى المنصوره

تحديث
-----------
اخوانى واخواتى الاعزاء
سلام الله عليكم
شكرا جزيلا للاستاذ صلاح حجازى على اذاعه حلقه سقراطه فى برنامجه اليومى انت تسأل والكمبيوتر يجيب
وشكرا لكل الاحباب الاعزاء
-------

الرايق فى عزومه فرح ابن اخت مراته فى المنصوره

ام العريس :- اهلا ياسى عبده خطوه عزيزه شرفتوا المنصوره

ابو العريس :- اهلا يا استاذ عبده والله شرفتونا

مسس رايق :- الف الف مبروك ياختى وربنا يتمم بخير

الرايق :- هاااااااااى افرى بدى .....اوعوا تكونوا اتغديتوا من غيرنا

ام العريس :- متخافشى يا خويا الاكل كتير وخير ربنا كتير ...شرفتونا وانستونا

الرايق :- ها هتعملوا فين البارتى ؟

ابو العريس :- الفرح تحت فى الشارع انت مشفتش الكراسى والنور وانت طالع ولا ايه ؟؟؟

الرايق :- شاااااااارع ؟؟؟؟؟؟ ..نو نو نو .....انا لايمكن اوافق على كده ابدا ....الفرح ده لازم يكون فى اوتيل
محترم ....ولا يهمكم ..انا هكلم ماى فرند المحافظ بتاع القاهره واحجز لكم دار الاوبرا ونعمل الفرح هناك وانشاء الله خلال شهرين تلاته اكون جهزت الحجز

الجميع :- اممممممممممممممممم

الرايق :- ايه مالكم بتبصوا لبعض كده ليه ؟؟؟ فى ايه ؟؟؟

ابو العريس :- لا ولاحاجه يا عبده بس انهارده الحنه وبكره الدخله وخلاص جهزنا كل حاجه

الرايق :- وايه يعنى ؟ مفيش مشكله نأجل الجوازه سنه او اتنين لما نوضب حالنا ....ايه هى الدنيا طارت ؟؟؟

مسس رايق :- بيقولولك انهارده الحنه وبكره الدخله تقولهم سنه او اتنين ...خلاص يا رايق الناس بيشكروك

الرايق :- خلاص مسس رايق انا كنت عايز اخدم ....الا قولى يابو هشام كتبتوا الكتاب ولا لسه

ابو العريس :- اه كتبناه امبارح

الرايق :- وكتبتوا القايمه بكام ؟؟؟؟؟؟

ابو العريس :- كتبناها ب 30 الف جنيه

الرايق :- ايييييييييييييييه ؟؟؟ سمعنى تانى .....30 الف جند بس ....لأ طبعا ..القايمه دى لازم تتغير ..وانا مش موافق على اقل من 100 الف جند ..احنا مش ضمنين شباب اليومين دول ..ولازم نكتف الولد ده ..ونحفظ لبنتنا حقها

ابو العريس :- يا رايق العريس هو ابننا احنا ....واهل العروسه وافقوا على القايمه ...انت عاوز تزود علينا ؟؟؟
الرايق :- هو انت تعرفه من زمان ؟؟ وعارف اخلاقه كويس ؟؟

مسس رايق :- فى ايه يا عبده حرااام عليك ..ملكشى دعوه بالناس

الرايق :- خلاص مسس رايق انا مليش دعوه انا كنت عايز اخدم بس .......امال فين العريس ؟؟؟

ابو العريس :- بيلبس جوه يا عبده ....يا هشاااااااااااام ...تعالى سلم على خالتك وجوز خالتك

العريس :- اهلا يا خالو عبده ...اهلا يا خالتو

الرايق :- هاى نيو هسبن ....مبرووووك يا بطل والله فرحت لك فرى فرى ماتش

العريس :- شكرا يا خالو عبده

الرايق :- وعلى كده بقى لقيت بنت الحلال ولا لسه بتدور ؟؟؟؟؟؟؟؟

الجميع :- امممممممممممممممممممم

الرايق :- ايه يا بيبول مالكم فى ايه ؟؟؟...هو انا كل ما اتكلم تبصوا لبعض ...فى ايه ؟؟؟؟

مسس رايق :- يا عبده ارحمنى الله يخليك ...الولد حنته انهارده وفرحه بكره يبقى ازاى لسه بيدور على العروسه ؟

الرايق :- عادى يا جماعه وفيها ايه ؟.......عموما يا هشام يا حبيبى انا ماكنتش عامل حسابى على فلوس سايله ...انا هاكتب لك شيك بالنقطه بتاعتك

ابو العريس :- خلاص يا استاذ عبده انت بتعمل ايه ؟؟...ميصحش تكتب حاجه

الرايق :- احنا عندنا كام هشام ؟؟؟ وادى شيك ب 20 الف جند نقطه حايره طايره من جوز خالتك الرايق

العريس :- شكرا يا خالو

الرايق :- انا كان نفسى اعمل فرح اكبر من كده واذود الكراسى والساقع والكهربا والذى منه ..بس كنت محتاج يكون فى ايدى 1000 جند سيوله ..وللاسف البنك قفل

ابو العريس :- يا استاذ عبده احنا قمنا بكل حاجه وجهزنا كل حاجه

الرايق :- لالالالالالالالالالالالالا
فى حاجات ومحتاجات كتيره كنت عايز اعملها

العريس :- عموما يا خالو انا مجهز كل حاجه ولو انت عايز تعمل حاجه نفسك فيها ادى ال 1000 جنيه خليهم معاك واتصرف براحتك

بعد الفرح فى شقه العريس

العريس متغاظ :- هو انت دفعت حاجه تانيه من جيبك فوق ال 1000 جنيه اللى انا اتديهملك يا جوز خالتى ....اصلى انا لاحظت انك نقطت اكتر من عشرين مره وكل مره كنت بتنقط ب 20 جنيه ..انت كنت واخد الفرح نقطه لحسابك
الرايق :- ده اقل واجب يا هش

العريس هيفرقع :- بس الواجب ده من فلوسى يا جوز خالتى

الرايق :- ادى يا سيدى الشيك بتاعك ....شيك ب 20 الف جند

العريس :- بس ده مش عليه امضاء يا جوز خالتى

الرايق :-يا راجل هو فى بينا وبين بعض امضاءات ...عموما الف مبروك
الا قولى يابو هشام انت هتجوز الولد التانى قريب ؟؟؟؟؟؟؟؟
واعى تنسى تعزمنا

هناك 68 تعليقًا:

الساحرة يقول...

اول مرة ادخل وكمان اكون اول تعليق

مفيش جوايز

غير معرف يقول...

انا بقول ترجع بسرعة
و تسيبك من المنصورة
قبل ما تتفقع مرارتهم

الناس مش ناقصة
يما كان نفسى اعرفك على حماتى كانت هتوبك

الساحرة يقول...

دة انت جننت العريس حرام عليك

وبعدين في عريس يوم الحنه ومعاه

1000 جنيه دة بيبقي باع الحديدة

عليك اسلوب تخلي الناس تطلع اللي

في جيوبها
الحمدلله سبت الفلوس برة احسن
تكون الجايزةلاول تعليق
انك تستلف مني

عبده الرايق يقول...

الساحرة
مبروك عليكى اول تعليق
والجوايز موجوده
بس الكادر يجى

عبده الرايق يقول...

عبدٌ من عباد الله
طبعا انا عدت مسرعا من المنصوره
هو انا عبيط اكتب التدوينه وانا فى ايديهم
لا يا عم خلينى بعيد عن حماتك
باين عليها شرانيه

عبده الرايق يقول...

الساحرة
لا طبعا انا مش من طبعى انى استلف من الاصدقاء فى اول زياره لهم
لكن لو مصممه ممكن 200 جند يكفوا

(احمد سكر ) يقول...

ههههههههههههههه

مش هقلك غير ربنا يبارك فيك

زى ما ضحكتنى من قلبى

فى وقت مودى فيه زى الزفت

ماشاء الله عليك يا عبده باشا

تعالى نقسم ال 600 جنيه سوا بئه
هههههه

تحياتى اخى الفاضل
اخيك احمد سكر

تــــايه ومش تـــايه يقول...

ههههههههههههههههههه
كل اما ادخل هنا لازم تقتلنى من الضحك
بس انت دايما كده منفض الناس اللى بترحلهم ! ارحم يا رايق

Desert cat يقول...

الا هو هشام كل ده وميعرفش جوز خالته بيعمل ايه فى الفلوس
ربنا يرحمك برحمته الواسعه يا هشام

عبده الرايق يقول...

سكــر
احمد باشا سكر
وماله يا حبيبى نقسم بالنص
انت نصيبك 300 جند
وانت عارف انى مبطلعشى غير بالالاف
ابعت 700 جند واخر الاسبوع خد الالف

عبده الرايق يقول...

تــــايه ومش تـــايه
اعمل ايه ؟؟؟
هما اللى مصممين يدونى فلوس

عبده الرايق يقول...

Desert cat
ماهو هشام لو بيدخل حتى النت مش هيعرفنى
انما هو اساسا
مبيقعدشى قدام الكومبيوتر

همس الاحباب يقول...

حبيب قلبى
ليك وحشة والله
حمد لله على السلامة من المنصورة بالف جند
يا عمى ارحم حتى العريس قلبته يا مفترى حرام عليك
بس عايز اسالك هو التخلف اتنقل ليك ولا ايه يا راجل
يبقى مش عارف العريس من العروسة وقايمة ب100 الف يا مفترى
بس بجد انت تجنن يا عبده
ربنا يخليك وما يحرمكش منى
تحياتى خالد

مدحت محمد يقول...

الف مبروك مرتين للفرح وللبرنامج
ثانيا عايز العريس يدفع 10000
جنيه قايمة ههههههههههه
مش عاجبك 30000
حرام عليك ده الشباب مش عارف يتجوز
وموضوع القايمة ده اساسا مبينزليش من زور
بدعة غير مستحبة فى عصرنا الحالى
تحياتى

غير معرف يقول...

أخى الكريم /مستر رايق
الف مبروك للبرنامج و الفين جند للفرح
أما عن متين جند فمن العين اليمين متين جند و من العين الشمال متين جند بس أرجوك أن تقابلنى على مسرح الريحانى لو حصل و الكادر جالك ..
أخى الكريم/مستر رايق
ده فيه ناس قعدت تستنى الكادر لما ماتت و ناس تانيه طلعت معاش مبكر من فرسة الكادر بليز مستر رايق دونت و يت هذا الكادر ..أنت تذكرنى بأغنية
فؤاد كاتش كادر فين قالولو ..
تحياتى و احتراماتى و شرفنى فى بورسعيد معاك خمسمائة جند و يومين نقضيهم سوى أفتر ذت تأخذ تسعمائة جند ..
أبو خالد

الجواز و سنينه يقول...

ههههههههههههه
هو الراجل ده عرف يتجوز بعد اللى عملته فيه؟

بطوط حبوب يقول...

تعرف انا لو من العريس اطلق العروسه عندا فى نفسى

شقاوة شعب يقول...

لأ بجد
كان الله فى عونك يا ............. هشام



ههههههههههههه
تدوينة لذيذة .... بس لو عايز نصيحتى
بلاش تتكرم وتتعب نفسك وتروح المنصورة
ركز بس على افراح ولاد صاحبك الانتيم محافظ القاهرة

تحياتى
شيماء

فاتيما يقول...

حرام عليك يا عبده
نكدت على الواد يوم فرحه ...
بس فطستنى من الضحك يا شيخ ربنا يسعدك
و لى هنا سؤالين يا ريت سيادتك تدينى انسرز عليهم
1- هوه ليه بتقول على الجنيه "جند"؟
2- هوه العرسان بيبقالهم ليلة حنة زى العروسة برضو ؟؟
و نفسى أعرف بتعمل إيه بالفلوس اللى بتلهفها دى كلها ؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

ههههههههههههههههههه
انت هيتزاع لك برنامج تانى ؟
مبروك يا رايق تستاهل والله
لكن حرام عليك اللى بتعمله فى الناس ده
ارحم علشان ربنا يرحمك

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
مش انا عينتك في الماليةخلاص بقى نخف بقى على الناس
بقولك ايه انتوا بتاخدوا فلوس على الحلقات دي ولا بتذيعوها كدة زكاة عن عافيتك يعني
عموما حضرتك تستاهل كل خير والله
تحياتي

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

هههههههههههههههههههههه
ايه اللي انت بتعمله ده ؟
يعني أودي وشي فين منك؟
لأ وناصح بتدي شيكات من غير رصيد ومش متوقعة كمان .. يعني مش هاتتحبس يالئيم

اهو ده عيبه يقول...

ههههههههه لا بجد ملعوبة
وداخلة امريكانى وتكلم المحافظ ودار الاوبرا وفى الاخر ترسى على كده

بس مش شايف ان الف جنيه شوية حبتين؟

Empress appy يقول...

انت هتهزر ولا ايه اولا مبروك على البوست
ثانيا المنصورة فيها اماكن شيك
ثالثا فيه حد يقو ثانك يو ويقول جند يععععععععع
مش بحب الكلمه دى بجد

المهم طلعت فى نهايه الفرح بألف جنيه هو الكادر اللى عامل فيك كده

Khadieja Eshra يقول...

حراااااااااااااااااااااااام عليك اول مرة ادخلك المدونة اموت م الضحك امال هتعمل فيا ايه بعد كده

آفاق الحرية يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يخربيت دماغك يارايق
يعني حتي يوم فرح الراجل تنصب عليه
انت ايه ياعم مبترحمش
ههههههههههه
بس بحد روعة
لا طبعا مفيش امضاء مابين الواد وجوز خالته هو بيستهبل ده ولا ايه
شباب طايش صحيح
ههههههه

عبده الرايق يقول...

همس الاحباب
خاااااااااااااااالد حبيبى
كان نفسى تكون معايا فى الفرح
اخوك الرايق اتظبت
سلامات وتحيات ونقطه على ودنه
انا اتصييت فى المنصوره
وبعدين متخافشى على العريس
انت عارف اخوك الرايق
كل ده هيتسدد بعد الكادر
بقولك
هو فاضل كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلوى يقول...

إيه ده
إنت كنت عندنا؟

عايز تعمل الفرح في الأوبرا


بجد إنت ملكش حل

عبده الرايق يقول...

مدحت محمد
ماهى طلعت اوت
وطلع العريس هو اللى قريبنا
حظى مهبب
كل ما اتدخل فى حاجه تيجى اوت

غير معرف يقول...

ههههههههههههه
يالذيذ يارايق رفقا بشباب المنصوره
عشان بلدياتي مش حملك دول
مبروك علي البرنامج الله يسهله ياعم
انت زميل بابا في الكفاح
كوادريه زي بعض ههههههههههههه

GOLDEN B0Y يقول...

اول زياره ليا فى هذه المدونه
يا رايق
بالنسبه للبوست جميل
انا من اهل المنصوره
ياريت نكون على تواصل
ROONEY

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
انت بجد كنت عاوز توقف الجوازة لية كدة يستنوا سنه واتنين
تقبل مرورى

نوري يقول...

يارايييييييييق
نصيحه مني ركز انت ع
اخت مراتك وجوزها دول
واضح انهم مقتدرين بالقوي
ده الواد بعد الشقه والهدايا
والفرح بمافيه من نور وكراسي
لسه معاه الف جنيه في جيبه
وكان ناوي يروح بيها البيت كمان
فدول اكيد نايمين ع بلاطه دافيه جدا

اسمع كلامي بس وسيبك مننا
وركز مع حبايبنا دول
ويلا بقي(بست وشز فور يو)0

د/اجدع بنوته يقول...

اه منك يامستر عبده بجد

حرااااااااام عليك

حتى هشام معتقتوش لوجهه الله

غير معرف يقول...

يخرب بيت روقانك ..
أنت بتاخده حبوب و لا حقن تحت الجلد ..

عبده الرايق يقول...

أبو خالد
اخى الحبيب ابو خالد خمسميت جند مش هيفسحونا
وبعدين انا بحب بورسعيد فيرى ماتش
لكن الرحله هتكون على فينيسيا بعد الكادر على طول على حسابى انا
اما لو مصمم الرحله تكون الايام دى
يبقى على حسابك انت
واعمل حسابى فى مكان ل20 فرد

عبده الرايق يقول...

الجواز و سنينه
هو انا عملت فيه حاجه ؟؟؟؟؟؟
انا بخدم بسي

عبده الرايق يقول...

بطوط حبوب
لالالالالالالالالالا
طلاق ايه ياراجل
الطلاق مفهوش نقطه
امال احنا مش هنسترزق ولا ايه ؟؟؟

عبده الرايق يقول...

شقاوة شعب
جوازات الناس الكبار دول مش فيها نقطه زى عندنا
وده رزقنا فى الافراح

عبده الرايق يقول...

فاتيما
الله يكرمك يا ام يوسف
عموما انا هاجاوب على الكويتشن
انا بقول على الجنيه جند
لانه هو الجندى الذى يحارب الفقر
والعريس طبعا له ليله حنه
ودى معروفه من زماااااااااااااااان
اما الفلوس الاتيه من الريح
تذهب مع الريح
اخوكى الرايق ايده فرطه جدا
وبعملشى للفلوس اى حساب

عبده الرايق يقول...

فرنسا هانم
مش بقولك يا فرنسا بكره هتتلزقى فيا
وانا اقولك لو سمحتى ابعدى شويه علشان الهواء

عبده الرايق يقول...

nonoymm
فلوس
لا طبعا
هو انا وش فلوس
وبرضه انا من النوع اللى بيبص للفلوس
وبرضه فكره بعد كده اقولهم الحلقه بمليون جند

عبده الرايق يقول...

مفقوعة مرارتي من حماتــــــــــــي
لا طبعا انا مش هتحبس
هما بيكلموا مين يا عم
ده انا الراااااااااااااايق

عبده الرايق يقول...

اهو ده عيبه
هو احنا كنا طايلين جندى واحد
احنا روحنا هناك تزويغه فى القطر

عبده الرايق يقول...

appy
طبعا المنصوره فيها حتت شيك قوى
لكن برضه انا كان عينى على دار الاوبرا
ومبروك ليكى انتى كمان

عبده الرايق يقول...

anonimous
ياسيدى نورتنى وشرفتنى
وربنا يكرمك زى ما جبرت بخاطرى

عبده الرايق يقول...

آفاق الحرية
شوفت الشباب البايظ الطايش الروش عايز ايه ؟
قال امضاء قال
ناس رضعت عبط وهى صغيره

عبده الرايق يقول...

Salwa
هو انتى من المنصوره ؟؟؟؟؟؟؟
احمدك يارب
بقولك ايه
لو سمعتى اسمى بيتردد بين الناس هناك
ابقى قوليلى
اصلى اتشهرت

عبده الرايق يقول...

mady
هو الوالد مستنى الكادر برضه ؟؟؟؟
طيب بيقعد على انهو قهوه علشان ابقى زميل كفاحه

عبده الرايق يقول...

رونى المصرى
تواصل مين يا عم ؟؟؟
اوعى يكون الواد هشام ناوى يا خد حقه منى ؟؟
ههههههههههههه
انا يسعدنى التواصل معك
ولكنى غادرت المنصوره

عبده الرايق يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
الناس دى مش بيفكروا
مال الجواز ومال الفرح ؟؟؟؟؟؟

عبده الرايق يقول...

نوري
هو انا اهبل ؟؟؟؟؟
انا عارف ان الناس دى مريشه
لكن انا برضوا هرد كل ده بعد الكادر

عبده الرايق يقول...

د/اجدع بنوته
انا حبيت اشعلل فرحه بالنقطه
وكفايه انى سمعته سلام الليله الكبيره
وسلام الضوء الشارد

عبده الرايق يقول...

الدائخ
حبوب طبعا
ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(احمد سكر ) يقول...

الف مبروك ياباشا

والله كنت فرحان اوى من قلبى وانا بسمع البرنامج

عقبال يارب مااشوفك فى التى فى

تحياتى عبده باشا

همس الاحباب يقول...

يا مصيتنا فى المنصورة والبرنامج العام
ايه ده كله يا باشا
الف مبروك يا عبده وعقبال كده من نشوفك فى الفضائيات وتصيتنا كده
وسمع هس اوعى حد يبس على البوس
تحياتى وحشتنى قوى
خالد

حنين القلب يقول...

السلام عليكم الحمدلله انك مش جيت فرحى ايه يا عم ده؟
حد فى الدنيا يعمل كده بس بوست دمه عسل وده اللى قولته عليك فى مدونتى ابقى شرفنى اختك حنين القلب

غير معرف يقول...

أخى الحبيب مستر رايق
عشرين تو ماتش بليز خليهم 3 و تشرفنا
و بورسعيد بتحبك يارايق فمعظم أهلها
أصبحوا مثلك مى فرند ينتظرون الكادر
بعد القضاء على الفري زيون جود باى مى فريند .
أبو خالد

عبده الرايق يقول...

سكــر
شكرا يابو حميد
وزى ما قالت خالتنا فرنسا
ياريت كل مجموعتنا توصل لقمه التدوين

عبده الرايق يقول...

همس الاحباب
خلووووووووووووود حبيب قلبى
كنت فاكرك وانا بسمع البرنامج
عارف ان حبيبى هيفرح ليا
مع خالص تحياتى لك

عبده الرايق يقول...

حنين القلب
مبروك يا حنين على المدونه
وعبقال ما اشوفها كده مدونه عالميه

عبده الرايق يقول...

ابو خالد
القضاء على الفري زيون كان فيرى ضربه حره مباشره لبورسعيد
بورسعيد واهلها يستهلوا ترجع بلدهم تانى مدينه حره
تحياتى لك ولاصدقائنا الكوادريه

Ehab يقول...

لا تصدق انك رايق رايق يعني

ههههههههههههههههههههه

الله يهديك انا بوعدك من دلوقتي ابقى تف على وشي لو جبتك وعزمتك في فرحي

سلاااااااااااااااااااااام
او تزعل يا عبد بهزر معاك انت تنورني وتشرفني

Abo 7anf يقول...

مبروك
مش على الفرح
لا على الال جنيه
وعقبال كل فرح ونقطته
بجد موضوعك هايل

عبده الرايق يقول...

الشنكوتي الكبير
طبعا اروح الفرح على عينى وراسى
بس بشرط يكون فرح فايف استارز
وبوفيه مفتوح
ومفيش تفتيش على باب الخروج

عبده الرايق يقول...

Abo 7anf
الله يبارك فى حضرتك
واهو رزق
وباااااااااااااب بينفتح

زيزو الشقى يقول...

السلام عليكم يا عم عبدة
وياريت تبطل تروح افراح تانى

غير معرف يقول...

زبون جديد لا ادعوك فى فرحى